DİGİTÜRK VE LİG TV SOYGUNUNA KİM DUR DİYECEK?


DİGİTÜRK VE LİG TV SOYGUNUNA KİM DUR DİYECEK?

Lig Tv; abonelerinden fahiş fiyat uygulaması yaparak haksız çıkar sağlıyor mu? Veya Lig Tv Türk Futbolseverlerini soyuyor mu?
Bu soruları cevaplayabilmek için bazı konuları analiz etmekte fayda var.
Örneğin, Lig Tv abone fiyatlarını, Lig Tv bilançolarını, Avrupa ve Türkiye’deki yayın ihale rakamları ile Türk ve Avrupalı abonelerin ödedikleri abone bedellerini incelemek gerekir.

1. LİG TV ABONE FİYATLARI:

Ticari :

A. Kahvehaneler, çaybahçeleri, cafeler, ve bilardo salonları 5.830 TL
B. Konaklama tesisleri, restorantlar 7.650 TL
C.İçkili restourantlar, barlar ve birahaneler 9.000 TL
D. 5 ve 4 yıldızlı oteller, ticari yatlar, şirket misafirhaneleri, lokaller 15.400 TL
E. Öğretmen evleri, polis evleri ve askeri gazinolar 4.750 TL
G.İllerdeki cirolu kahveler 2.800 TL
H. Otobüsler 1.330
I. 20 masa ya da 200 metrekare üzeri içkili restorantlar, barlar 10.850 TL

2008-2009 Lig Tv Ticari Fiyatları | Lig TV Ticari, Digiturk Ticari Başvuru, Bilgi Merkezi

Bireysel:

1 Yıl Taahhütlü Kampanya Paketi : Aylık 47,90 TL veya 21,86 Euro; Yıllık 574,80 TL
( Not: lig Tv yayın hakkı Mayıs da bittiği dikkate alınırsa bu kampanya da sadece 8 ay maç seyredilecek olup aylık 72 TL sine denk gelmektedir. Açıkçası 8 aylık üyelik 12 ayda ödeme kampanyasıdır.)

Eko Spor Paketi : Aylık 62,80 TL veya 29,58 Euro ; Yıllık 705,00 TL
Spor Paketi :Aylık 77,80 TL veya 35,55 Euro; Yıllık 867,00 TL
Süper Spor Paketi:Aylık 86,80 TL veya 39,66 Euro; Yıllık 954,00 TL

Digitürk Paketleri

2. LİG TV ÜYE SAYISI NE KADAR

Lig Tv Genel Müdürü Şansal Büyüka’ya göre Lig Tv üye sayısı: 693.000

Şansal Büyüka – Havuza balıklama dalanlar – AKŞAM – Türkiyenin Haber Sitesi – Son Dakika Haberleri – Güncel haberler

Digitürk Genel Müdürü Ertan Özerden’e göre lig Tv üye sayısı: 800.000

( Digitürk | Cnbc-e | Yayın İhalesi | Lig TV | Ertan Özerden | Gazete AtarYemez)

Digitürk ve Lig TV yetkililerinin Lig Tv üye sayısı arasında neden 100.000 den fazla fark var.
Bu fark Lig Tv Ticari üye sayısının Şansal tarafından söylenmesinden kaynaklanıyor.

3. DİGİTÜRK’ÜN BU YIL TAHMİNİ TOPLAM GELİRİ NE KADAR

Peki lig Tv sadece bireysel ve ticari abonelerden ne kadar kazanıyor.

Bireysel üyelerden en düşük paket olan Ekospor paketi ne göre: 693.000X 705= 488.565.000 TL
Ticari Üyelerden İçkisiz Restaurantlar paketine göre: 107.000X7650= 818.850.000 TL olmak üzere Toplam : 1.307.415.000 TL yani 597.151.000 Euro veya 891.429.444 Dolar kazanıyor.

Digitürk’ün sadece abone gelirleri yok. Reklam ve sponsorluk gelirleri var. Ticari satış gelirleri var. Görüntü satış gelirleri var. Bunların oranı ne kadar derseniz.

2004 yılında Akşam gazetesinde yapılan açıklamaya istinaden Fesam’dan Tuğrul Aşkar’ın yaptığı “ Endüstriyel Futbolda Naklen Yayın Kavgası” başlıklı çalışmasına göre:

Toplam gelirlerin
% 34 ü Abone gelirlerinden,
% 23 ü Reklam ve sponsorluk gelirlerinden,
% 21 i Ticari satış gelirlerinden,
% 6 sı da Görüntü satış gelirlerinden oluşmuş.

http://arsiv.ntvmsnbc.com/news/279850.asp

Bu dönemde gelir dağılımının aynı veya buna benzer olduğunu var sayar isek;
Toplam gelirlerinin % 55 i olan ticari ve bireysel abone gelirleri 1.307.415.000 Tl ise;

DİGİTÜRK’ÜN BU YIL TOPLAM GELİRLERİ:

2.377.118.181 TL YANİ 1.620.824.000 DOLAR VEYA 1.085.775.000 EURO DUR.

4. DİGİTÜRK’ÜN GİDERLERİ NE KADAR VE TFF YE NE KADAR ÖDEME YAPIYOR.

Digitürk’ün 2004 yılı bilançosuna göre Giderlerin % 90 ‘ı Lisans giderleri yani naklen yayın hakkı giderleri olarak gözüküyor.

Digitürk; Lisans hakkı olarak Federasyon payı ve KDV dahil; TFF ye; 163 Milyon Dolar yani 238.966.084 TL veya 109.140.533 Euro ödüyor.

Digitürk | Cnbc-e | Yayın İhalesi | Lig TV | Ertan Özerden | Gazete AtarYemez

Bu dönem de gider dağılımının benzer şekilde olduğunu var sayar isek Toplam giderlerinin maksimum 190-200 Milyon Dolar yani 275- 290 Milyon TL olacağını öngörebiliriz. Hatta ekstradan 100 Milyon TL yatırım, 100 Milyon TL de personel ve diğer giderleri olsa bile toplam giderleri 500 Milyon TL ye bile ulaşmaz.

5. DİGİTÜRK‘ÜN TAHMİNİ GELİR GİDER FARKI VEYA VERGİ ÖNCESİ NET KARI?

Digitürk’ün Bu yıl ki vergi öncesi net karının 1,8 Milyar TL civarında olacağını tahmin etmek zor değil. % 30 gelir vergisi ödeseler bile Net Kar 1, 260 Milyar TL yani 850 Milyon Dolar veya 570 Milyon Euro olur.

Digitürk Türk Futboluna yaklaşık 140 Milyon ( Vergiler dahil 163 Milyon) Dolar aktarıyor ve kendisine 850 Milyon Dolar kalıyor. Yani Klüpler ve Digitürk’ün alacağı 990 Milyon Dolar tutan Net karın % 14 ü Türk futbol takımlarına , % 86 sı ise Digitürk’ün cebine giriyor.

6. ABONE BEDELERİN PAYLAŞIMI:

Her ay ödediğimiz 63 TL lık abone bedelinin 12 TL sını KDV olarak, 17 TL sını diğer vergiler olarak devlet alıyor. Geri kalan 34 TL sının 0,5 TL sını TFF alıyor, 29 TL sını Digitürk alıyor; Türk Futbol takımlarına ise 4,5 TL sı kalıyor. Ne güzel bir paylaşım olmuş.

7. BAZI AVRUPA ÜLEKERİNDEKİ YAYIN GELİRLERİ VE LİG MAÇLARI ABONE ÜCRETLERİ NE KADAR

İspanya da havuz sistemi yok. Burada Federasyonun yetki verdiği yayıncılar ile klüpler sözleşme imzalıyor. Real ve Barcelona’ya yılda 150 şer Milyon Euro ödeyen İspanyol yayıncı kuruluş bu takım taraftarına maçları ayda 15 Euro ya satıyor.

Hollanda da havuz vardı. 1 önceki yayın ihalesi 90 Milyon dolar dı. Ancak yayıncı kuruluşla anlaşılamayınca Klüpler Birliği kendi maçlarını oluşturdukları şirket ile kendileri pazarlıyor.
Psv ,Twente, Az taraftarları da ayda 15 Euro ya takımlarını seyrediyor.

İtalya daki Rekabet Kurumu; havuz oluşturulmasına Tekel oluşturacağı gerekçesi ile izin vermiyor. Burada da klüpler Federasyon’un yetki verdiği yayıncı kuruluşlarla sözleşme imzalıyor. İnter, Juventus, Milan ve Roma’ya her yıl 100 er Milyon Euro üzerinde para ödeyen yayıncı kuruluş maçları taraftara aylık 19 Euro’ya satıyor.

Fransa da bizdeki gibi havuz sistemi var. Fransa da 2001 yılında 320 Milyon Euro olan yayın ihale bedeli 2009 yılında 668 Milyon Euro’ya ulaşmıştır. Bu ülke de aboneler yaklaşık 20-25 Euro ya maçları ve full paketleri seyrediyor.

Almanyada da Havuz var. 2004 yılında 272 Milyon Euro olan yayın geliri 2009 da 425 Milyon Euro’ya yükselmiş. Almanlar 15 Euro’ya maç seyrediyor.

İngiltere de ise 2001 de 1,1 Milyar Pound olan yayın geliri bu gün 2 Milyar Euro’yu geçmiştir.
İngilizlerde 20-25 Euro arasında maçları ve paket yayınlarını izliyor.

Türkiye de ise 2004 yılında 29 TL olan spor paketi aboneliği; en düşük paket esas alınsa bile TL bazında % 120 lik bir artışla 63 TL ye ulaşmıştır. 2004 yılında Euro bazında 17 Euro olan abone bedeli Euro daki % 25 lik artışa rağmen bile 30 Euro’ya ulaşmış durumdadır. 2004 yılında 308.000 civarında olan bireysel abone sayısı bu günlerde % 125 lik artışla 693.000 lere ulaşmıştır.

SONUÇ VE ÖNERİLER:

Digitürke ödediğimiz her 63 Tl sının % 29 TL sını Devlete, 0,5 TL sını TFF ye, 29 TL sını Digitürk’e, 4,5 TL sını ise yayın havuzuna ödüyoruz. Toplam karın % 86 sını Digitürk alıyor, Klüplere ise çerez niyetinde % 14 pay ödüyor.

Digitürk bireysel abone sayısı son beş yılda % 125 lik bir artışla 308.000 den 693.000 e ulaşmasına rağmen abone ücretleri de aynı dönemde TL bazında % 120 lik bir artışla 29 TL den 63 TL ye; % 25 değerlenen Euro bazında ise % 75 lük bir artışla 17 Euro dan 30 Euro ya çıkmıştır.

Avrupa ülkelerinde bile 15 -20 Euro olan abonelik ücretleri Türkiye ki en düşük pakette bile 30 Euro’dur.

ÖNERİ:

TFF nin de Tüketici koruma görevi vardır. TFF yeni yayın sözleşmesinde Abone bedellerine sınır getirmelidir.

Yeni yayın sözleşmesinde “ Maç yayını kapsayan Abone bedellerinin Avrupa’daki emsal paket fiyatlarından yüksek olamayacağı” öngörülmelidir. Ayrıca ; “ Abone ücretlerindeki artışın ise yayın ihalesi sözleşmesinde belirtilen artış ( ÜFE) dan fazla yapılamayacağı” öngörülmelidir.

Taraftar siteleri de bu konularda klüplere ve Federasyona baskı uygulayarak kamuoyu oluşturmalıdır.

Taraftar siteleri Nasıl tribünde maç izleyen taraftarın sesine kulak verip bilet fiyatlarında ciddi çalışmalar yaparak ve klübümüzü de zorlayarak gündem oluşturdu ve bilet fiyatlarında indirim yapıldı ise Tv den Maç izleyen yüz binlerce hatta Milyonlarca taraftar adına Tüm Taraftar siteleri Öncülük görevi yapmalı ve YAYINCI KURULUŞ ( DİGİTÜRK ) SOYGUNUNA DUR DEMELİDİR.

Ahmet Bedir Koyun- Fenerant

Not: Yayıncı kuruluş D-smart olsa da bu yazdıklarım değişmeyecektir. Al birini vur birine misali. Dün geceki rezalet buna çok bariz bir örnek olmuştur.

2 Yanıt to “DİGİTÜRK VE LİG TV SOYGUNUNA KİM DUR DİYECEK?”

  1. ahmet bedir koyuncu dostumuza/abimize emekleri için çok teşekkürler..

  2. CEVAP VERİYORUM…

    AZİZ YILDIRIM…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: